Je vůbec vhodné v garáži topit? A pokud ano, tak čím a na jakou teplotu? Tentokrát vám pomůžeme najít odpovědi na otázky související s vytápěním či temperováním garáže.
Jak temperovat garáž
Topit, či netopit?
Tato otázka vrtá v hlavě nejednomu majiteli garáže. A ne bezdůvodně. Odpověď je totiž důležitá nejen pro komfort uživatele, ale také pro životnost auta, a vůbec není jednoduchá. Záleží například na tom, zda je garáž součástí domu nebo stojí samostatně, jak často s autem jezdíte, ale také na tom, jak chcete garáž využívat.
Obecně však lze říci, že autu více škodí vlhkost v garáži než chlad, proto je v první řadě důležité, aby byla garáž suchá a dobře větraná – aby se do ní vlhkost nedostávala ze srážek ani z podloží, a ta, která se dovnitř dostane spolu s autem, by se měla rychle odvětrat. Při stavbě garáže proto není třeba zapomínat na hydroizolaci podlahy ani na větrání. To lze zajistit například pomocí větracích otvorů, ventilátorů či vzduchotechniky (je-li garáž součástí rodinného domu). Samozřejmě je třeba dbát i na to, abyste spolu s autem nepřivezli dovnitř zbytečné nánosy sněhu a nečistoty ze silnic. Výsledkem by totiž byla nejen vlhká podlaha v garáži, ale také zvýšená vzdušná vlhkost a s tím spojené vyšší riziko její kondenzace. Dříve, než vjedete do garáže, měli byste auto alespoň částečně očistit, aby na zem nesteklo příliš mnoho vody. Řešením může být také odtokový žlab, který odvede vodu ven z garáže.
Z pohledu vlhkosti jsou však nebezpečné i velké rozdíly teplot – když například vyjedete autem z promrzlé garáže do teplého jarního dne nebo naopak vjedete z mrazu do vyhřáté garáže, na studených kovových površích zkondenzuje vzdušná vlhkost, která je dobře známou příčinou koroze. Proto je lepší garáž nevytápět, ale jen temperovat tak, aby rozdíl mezi vnější a vnitřní teplotou nebyl příliš velký a aby o něco vyšší teplota v garáži pomáhala vysoušení případné vlhkosti. Zcela jiná situace však nastává, pokud chcete garáž používat i jako dílnu. Nedá se přece pracovat tam, kde vám mrznou prsty.
Čím temperovat, respektivě vytopit garáž?
Jak už to bývá, možností je několik, přičemž každá má své přednosti i limity. Případné vytápění garáže, která je součástí rodinného domu, je nejvhodnější vyřešit v souvislosti s topením v domě. Logickým požadavkem na zdroj tepla v samostatně stojící garáži je zejména konstrukční jednoduchost, proto se obvykle využívá některého z typů elektrického vytápění. K temperování garáže můžete použít například podlahové vytápění.
Elektrické odporové vodiče nebo rohože zabudované ve vrchní vrstvě podlahy (např. v betonovém potěru) ji zahřejí a tím i vysuší, od podlahy se mírně ohřeje i celý prostor garáže. Abyste však nevytápěli i zemi pod garáží, podklad je třeba tepelně zaizolovat. Ideální je proto počítat s tímto systémem již při stavbě garáže. Podobnou službu vám může udělat i elektrický radiátor, důležité je však vybrat si takový, na kterém lze nastavit vytápění na dostatečně nízkou teplotu. Samozřejmě, elektrická energie není levný zdroj tepla a elektrický radiátor ani podlahové vytápění nemají garáž vytopit, ale teplotu v ní jen mírně zvýšit.
Potřebujete-li garáž příležitostně vytopit tak, abyste v ní mohli i pracovat, komfortním řešením může být elektrický ohřívač (infrazářič), konvektor nebo horkovzdušný ventilátor. Ekonomičtější provoz mají plynové ohřívače určené do interiéru, ve kterých se jako palivo využívají propan-butanové láhve. Tato zařízení však nejsou určena k dlouhodobému vytápění. Další možností jsou kamna na dřevo. Výhodou je nízká cena paliva, nutnou podmínkou je však komín, který je třeba vyvést přes zeď nebo střechu garáže do dostatečné výšky. Velmi důležité je také dodržet bezpečnostní pravidla – nehořlavé materiály v okolí kamen a bezpečnou vzdálenost od stěn i předmětů. Kamna tedy nejsou řešením do běžné garáže, hodí se spíše do většího prostoru, který se častěji využívá jako dílna.
Jak „neprotopit i kalhoty“?
Pokud plánujete garáž temperovat, nebo v ní dokonce příležitostně topit, měla by být jistě zaizolována. Jinak vás bude její vytápění stát zbytečně moc peněz. Garáž také je třeba zateplit komplexně. Nestačí izolace stěn, důležité je i zateplení podlahy a střechy garáže, neboť právě střecha může výrazně ovlivnit vnitřní teplotu. Výhodné řešení v tomto směru nabízí kompletně zateplené plechové garáže s vnější omítkou. Izolované montované garáže Gardeon mají sendvičové stěny s vnitřním tepelně izolačním jádrem – jejich součástí je velmi účinná izolace z PUR pěny, která má při tloušťce 50 mm tepelně izolační vlastnosti srovnatelné například se stěnou z pórobetonových tvárnic o tloušťce až 200 mm. Tepelně izolované stěny garáže je optimálně doplnit i podobně zateplenou střechou.
Na temperování či vytopení zateplené plechové garáže postačí méně energie, ale taková konstrukce má i další výhody. Díky tepelné izolaci se i bez vytápění sníží riziko kondenzace vlhkosti na vnitřních površích, nebudou vás tedy trápit vlhké stěny v garáži ani vlhké plechy na autě. Navíc se taková garáž v létě podstatně méně přehřívá.